Forsyning i et historisk perspektiv
Forestil dig at skulle undvære strøm og rindende vand i hjemmet i en uges tid eller mere. Meget få mennesker i det moderne Danmark har prøvet – eller tænkt over – hvad det vil sige at bo i et hjem uden elektricitet og rindende vand. Ingen vand – intet toilet og bad. Ingen strøm – ingen lamper, hårde hvidvarer eller computere/ipads/mobiler.
Kom ud i Grevemosehus og bliv klogere på hvor stor en forandring det var for vores dagligdag, da man begyndte at føre elektricitet og rindende vand ind i vores hjem for 70-100 år siden.
På denne læringsaktivitet får eleverne et historisk perspektiv på hjemmets forsyningsveje
Kom ud i Grevemosehus og bliv klogere på hvor stor en forandring det var for vores dagligdag, da man begyndte at føre elektricitet og rindende vand ind i vores hjem for 70-100 år siden.
På denne læringsaktivitet får eleverne et historisk perspektiv på hjemmets forsyningsveje
Om aktiviteten
Sted:
GrevemosehusMålgruppe:
3. klasse, 4. klasseFag/læreplan:
Skolefag: Natur/teknologi, Skolefag: HistorieJ
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D

Varighed:
3-4 timerMål:
Læringsmål:- Eleven kan fortælle om hvordan man lavede mad, varmede huse op og klarede den personlige hygiejne i tiden før vi fik elektricitet og rindende vand i hjemmet
- Eleven kan drage sammenligninger mellem nutidens hjem og hjem uden indlagt elektricitet og rindende vand
- Eleven kan lave en model af hjemmets forsyningsveje før og efter der blev indlagt elektricitet og vand i vores hjem
Drejebog:
Forløbet indledes med en dialog/aktivitet, hvor eleverne spores ind på hvor stor betydning elektricitet og rindende vand i dag har for vores hjem og dagligdag.Herefter arbejdes der i mindre grupper med forskellige aktiviteter knyttet til emnet.
- eleverne går på ”opdagelse” i den historisk indrettede skovløberbolig og undersøger hvordan man lavede mad, holdt varmen og hvad man gjorde uden et badeværelse omkring år 1900
- eleverne sammenligner den gamle skovløberboligs forsyningsveje med deres egne hjems og tegner modeller af de to hjems ”forsyningsveje”
- eleverne laver hands-on aktiviteter i tilknytning til emnet (f.eks. hugger brænde, laver mad på brændekomfur, vasker tøj med vaskebræt el.lign.)