Nat/tek til Naturfag - overgang 6-7 klasse
For at styrke overgange mellem natur/teknologi og udskolingens naturfag, udbydes muligheden for at arbejde projektorienteret med årets gang omkring naturskolen i Raadvad og Mølleåen i 6. og 7. klasse.
Forløbet består af 3 besøg: et vinterbesøg i januar eller februar, et forårsbesøg i april/maj, samt et efterårsbesøg i 7. klasse.
Grupperne arbejder selvstændigt med forskellige relevante temaer, fx fugle, smådyr i vandet, træer eller andet og slutter med et formidlingsprodukt.
Projektet skal sætte fokus på naturfaglige begreber, metoder og sammenhænge, der ruster eleverne til de kommende år i udskolingen.
Forløbet består af 3 besøg: et vinterbesøg i januar eller februar, et forårsbesøg i april/maj, samt et efterårsbesøg i 7. klasse.
Grupperne arbejder selvstændigt med forskellige relevante temaer, fx fugle, smådyr i vandet, træer eller andet og slutter med et formidlingsprodukt.
Projektet skal sætte fokus på naturfaglige begreber, metoder og sammenhænge, der ruster eleverne til de kommende år i udskolingen.
Om aktiviteten
Sted:
Raadvad NaturskoleMålgruppe:
6. klasseFag/læreplan:
Skolefag: Natur/teknologi, Skolefag: BiologiJ
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D

Varighed:
Tre aktivitetsdage a 4 timerMål:
At eleverne bliver klar til at arbejde videre med naturfagene i udskolingen ved at mestre metoder, forstå begreber og sammenhænge svarende til målene efter 6. klasse og bevarer motivation og interesse i overgangen fra 6. til 7. klasse.Drejebog:
Den planlægger vi sammen på et møde senest en måned før første aktivitetesdag. Det er meningen at både 6. og 7.-klasselæreren deltager hvis muligt.Opgaver for lærere og pædagoger:
Læreren er delvist alene om undervisningen på 2. og 3. besøgsdag - se nedenfor.Mere om aktiviteten:
På første besøgsdag giver naturvejlederen en grundig indføring i naturfaglig metode og god laboratoriepraksis. Elevernes egne projekter igangsættes.På 2. besøgsdag i 6. klasse arbejder eleverne videre med deres undersøgelser. Læreren er alene om undervisningen.
På 3. besøgsdag i 7. klasse afslutter eleverne deres undersøgelser og formidler proces og resultater til naturfagslæreren og klassekammeraterne. Naturfagslæreren er alene om undervisningen.