Udskriv
 

Fra jord til bord - mad med årstidens fødevarer

Hvad vil det sige at spise årstidens fødevarer? Hvad er selvforsyning - og hvorfor brugte husmødrene før i tiden så lang tid på at sylte, tørre, salte og ryge fødevarer?
Kom ud i Grevemosehus og lær om årstidens fødevarer, selvforsyning og konservering af egne eller lokalt producerede fødevarer. Og find ud af om de ting har noget at gøre med en bæredygtig livsstil.

Læringsaktiviteten indeholder en god blanding af dialog/oplæg, praktisk arbejde i grupper, historisk indlevelse, et lille rollespil og refleksion.
Om aktiviteten

Sted:

Grevemosehus

Målgruppe:

3. klasse, 4. klasse, 5. klasse, 6. klasse

Fag/læreplan:

Skolefag: Natur/teknologi, Skolefag: Madkundskab, Skolefag: Historie
J
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D


Varighed:

4 timer

Mål:

- at eleverne kan gøre rede for, hvad selvforsyning er, samt hvad det vil sige at spise "årstidens fødevarer"
- at eleverne kan gøre rede for, hvorfor høsten/efteråret var en travl men god årstid for landbefolkningen før i tiden
- at eleverne kan fortælle om forskellige metoder til at konservere og opbevare frugt og grøntsager før og nu
- at eleverne kan sætte selvforsyning ind i et bæredygtighedsperspektiv

Drejebog:

Forløbet indledes med et lille rollespil, hvor eleverne møder skovløberkonen Ane, der giver eleverne et indblik i selvforsyning og efterårets betydning for den jævne befolkning for ca. 100 år siden.
Efter mødet med Ane dukker naturvejlederen op og gennem en dialog om Ane og ting hun fortalte eleverne, bliver vi sammen klogere på hvad selvforsyning er og hvad der kræves af viden og rettidig omhu, hvis en familie skal have mad på bordet året rundt.

Herefter arbejder eleverne i mindre grupper med fremstilling af forskellige madretter, hvor havens og andre lokalt producerede råvarer bliver høstet og forarbejdet til suppe, skørost, syltetøj, kompot mm. Tørring af frugt og saltede/røgede madvarer indgår som elementer i de retter der bliver fremstillet. Når maden er færdig smager vi på retterne.

Til sidst i forløbet får eleverne tid til at reflektere over vor tids brug af fødevarer året rundt, sammenlignet med de metoder Ane fra omkring 1910 brugte for at få en varieret og sund mad på bordet både sommer og vinter.

Opgaver for lærere og pædagoger:

Klassens lærere skal på forhånd have orienteret sig om, hvilke aktiviteter turen indeholder og være forberedt på at stå for nogle af disse aktiviteter under forløbet.

Mere om aktiviteten:

Forberedelse:
Tal gerne med eleverne om, hvad det vil sige at være selvforsynende, om at spise årstidens fødevarer og evt. om levevilkår omkring år 1900 på landet



 
Booking
Klik her for at læse mere om hvordan du booker aktiviteten.
 
Lokalitet
Læringsaktiviteten foregår i det historiske miljø i og omkring Grevemosehus
 
Husk
Praktisk tøj efter årstiden til en dag udenfor.
Madpakke og drikke.
 

 
 
 
Naturskolerne.dk       Tlf. 45 80 59 26       mail@naturskolerne.dk       Raadvad 50, 2800 Lyngby