Udskriv
 

Svampe

I efteråret myldrer svampenes frugtlegemer frem i skoven omkring naturskolerne. Men hvor er svampen resten af året? Hvordan er svampen bygget, hvad lever den af, og hvilken funktion har "paddehatten"? Eleverne fascineres af svampenes hemmelige liv og kæmpe størrelse.
Om aktiviteten

Sted:

Raadvad Naturskole, Rude Skov Naturskole

Målgruppe:

3. klasse, 4. klasse

Fag/læreplan:

Skolefag: Natur/teknologi
J
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D


Varighed:

4 timer

Mål:

Eleven kan sortere svampe efter faglige kriterier
Eleven kan bruge fagbegreber til at beskrive en svamp
Eleven kan kende forskel på svampe og planter
Eleven kan fortælle om svampes årscyklus
Eleven kan komme med eksempler på svampenes rolle i det økologiske kredsløb

Drejebog:

Efter et oplæg på Naturskolen, samler vi svampe i skoven. Tilbage i haven på naturskolen laver grupperne en udstilling, hvor svampene er sorteret efter faglige kriterier og prøver evt. at bestemme nogle af dem. Undervejs har vi fokus på at både vi og eleverne bruger de fagbegreber de har lært og vender løbende tilbage til fortællingen om, hvad svampene lever af. Hvis vi har fundet nogle sikre spisesvampe indgår de i den lille smagsprøve på svampestuvning, som eleverne får som afslutning på dagen.

Mere om aktiviteten:

Det er en fordel, hvis eleverne kender til fotosyntesen inden de kommer, så de lettere kan forstå forskellen på svampe og planter.
Det er også en fordel at have repeteret begrebet nedbrydning.

Læringsaktiviteten kan med fordel indgå i et forløb om kredsløb i skoven hjemme på skolen.

Litteratur til lærere (med vægt på svampenes biologi og deres relation til mennesker):

Politikens visuelle svampebog. 1998. Henning Knudsen.
En god introduktion de forskellige spisesvampe.

Svamperiget. 1995. Jens H. Petersen.
Præsenterer mange aspekter af svampes biologi. Primært henvendt til universitetsstuderende.

De små svampe. Munksgaard 1994. Herluf Thougaard, Ingelise Kahl, Suzanne Gravesen. 78 s.
Skimmelsvampe, mykotoxiner, indeklima etc.

Svampelivet. 1973. Morten Lange
En kort gennemgang af svampenes biologi. Kan anvendes i n/t.

Svampe og laver. Åløkke 1991. Wendy Madgwick.
Om svampes og lavers biologi, økologi, miljømæssige og økonomiske betydning.

Svampene omkring os. Kaskelot nr. 152 (2005).
Om svampe og deres relation til mennesker.

Svampe i verden. Foreningen til Svampekundskabens fremme 2005.
Forskellige artikler, der fortæller hvad danske svampe-forskere arbejder med.



 
Booking
Du kan booke læringsaktiviteten her hvis du er fra en folkeskole i Rudersdal, Lyngby eller Gentofte Kommuner. Er du fra en anden målgruppe, skal du sende os en mail.
 
Bemærk
Der er særlige sikkerhedshensyn i forbindelse med aktiviteter med svampe. Læs mere her
 

 
 
 
Naturskolerne.dk       Tlf. 45 80 59 26       mail@naturskolerne.dk       Raadvad 50, 2800 Lyngby